Superfood smoothies

      Geen reacties op Superfood smoothies

Groene smoothies lijken definitief een plekje in het eetschema van veel mensen te hebben veroverd. Enkele jaren geleden begonnen groene smoothies met hun opmars en wonnen snel aan populariteit. De groene smoothies raakte zo populair omdat ze gezond en lekker tegelijkertijd zijn. Door gebruik te maken van superfoods kunnen die groene smoothies nog gezonder worden gemaakt. In dit artikel zullen we bekijken hoe je dat kunt doen.

Wat zijn groene smoothies?

Groene smoothies zijn fruit smoothies waaraan groene bladgroente is toegevoegd. Veel gebruikte groenten zijn spinazie en boerenkool. Maar ook andere groenen, zoals paksoi, snijbiet en andijvie, zijn geschikt voor het maken van een groene smoothie. Belangrijk is dat de groente rauw gegeten kan worden zonder dat dit voor spijsverteringsklachten zorgt.

Een andere belangrijke voorwaarde voor een gezonde groene smoothie is dat deze niet gebaseerd is op zuivel zoals melk of yoghurt. Dit is vaak wel het geval als je in de horeca een smoothie besteld. De groene bladgroenten bevatten bijzonder antioxidanten. Deze antioxidanten zorgen voor een detox effect. Zuivel heft dit detox effect op omdat de antioxidanten zich aan de zuivel zullen binden. Voor een maximaal gezondheidseffect dient een groene smoothie vrij te zijn van dierlijke producten en kan daarom het beste gemaakt worden met water, amandelmelk, kokosmelk of kokoswater als basis.

Bij het bereiden van een groene smoothie moet het accent op de groene bladgroente worden gelegd en niet op het fruit. De groene bladgroente zorgen voor mineralen, vitaminen, vezels, antioxidanten en bioactieve stoffen. Ondanks het feit dat groene bladgroente zo rijk zijn aan al deze voedingsstoffen is het bijzondere dat ze arm zijn aan calorieën. Hierdoor kan je er veel van eten, zodat je het lichaam voed zonder deze te overvoeden met calorieën.

Het fruit in de smoothie is een goede bron van vitamines en antioxidanten maar zijn vooral belangrijk voor het geven van smaak aan de smoothie. Het zoete fruit weet de smaak van de bittere groene bladgroenten mooi te verbergen. Hierbij is het raadzaam om gebruik te maken van fruitsoorten die vrij neutraal zijn in hun smaak. Denk daarbij aan appels, sinaasappels of bananen. Fruitsoorten met een uitgesproken smaak, zoals passievruchten of bramen, kunnen in kleine hoeveelheden worden toegevoegd om de smoothie wat smaaktonen mee te geven.

Hoe maak je een smoothie?

Voor het maken van een groene smoothie heb je geen dure slowjuicer nodig. Deze zijn beter geschikt voor het maken van vruchten en groentesappen. Een slowjuicer scheidt de vruchten- en groentesappen van de vezels. De vezels blijven als pulp achter in de slowjuicer. Met een groene smoothie willen we juist de vezels er nog in hebben. De vezels zorgen ervoor dat de vruchtsuikers niet te snel in de bloedbaan kunnen komen. En de vezels zijn ook van belang om onze spijsvetering gezond te houden. Ze zorgen ervoor dat er geen obstipatie kan optreden en de stoelgang soepel verloopt. Vezels zijn ook van belang voor de gezondheid. Via vezels heeft de lever bijvoorbeeld de mogelijkheid om een overschot aan cholesterol uit het lichaam af te voeren.

Om deze vezels te behouden wordt gebruik gemaakt van een blender voor het maken van een groene smoothie. Een blender kan je al voor enkele tientjes kopen. In de blender doe je eerst de vloeistof waarna je de gesneden bladgroenten er aan toe voegt. Dit blend je dan op 1 minuut op de hoogste stand. Hierna voeg je het gesneden fruit toe en blend je nogmaals 1 minuut op de hoogste stand. Indien de smoothie nog niet mooi glad is dan kan je deze wat langer blenden.

Superfoods

Op basis van een groene smoothie kan je deze verder gaan uitbouwen naar een superfood smoothie. Hiermee krijg je extra veel waardevolle voedingsstoffen in je smoothie en maak je deze extra gezond.

Superfoods worden superfoods genoemd omdat ze veel verschillende voedingsstoffen in grote hoeveelheden bevatten. Een gewone groente kan bijvoorbeeld 4 vitamines bevatten terwijl een superfood er 12 bevat. En dat ook nog eens in hogere concentraties. Iedere superfood soort heeft zo weer zijn eigen samenstelling van hoog geconcentreerde voedingsstoffen. Het voordeel van deze hoge concentraties is dat je door een kleine hoeveelheid te eten je lichaam kunt voorzien van veel voedingsstoffen.

Afhankelijk van je (gezondheids)doelstellingen kan je gebruik maken van verschillende superfoods voor in je smoothie. Niet iedere superfood is even geschikt voor gebruik in superfood smoothies maar dit zijn enkele soorten die er in ieder geval geschikt voor zijn:

  • Chlorella
  • Spirulina
  • Tarwegras
  • Hennepzaad
  • Gojibessen
  • Rauwe cacao poeder
  • Kokosvet
  • Chiazaad
  • Maca poeder
  • Avocado
  • Lijnzaadolie

Kokosvet is een plantaardig vet wat ons lichaam voorziet van middellange keten vetzuren. Het bijzondere van deze vetzuren is dat ze direct door de lever worden opgenomen waar ze ingezet worden als brandstof. Het voordeel van een eetlepel kokosvet is dat dit ervoor zorgt dat je smoothie heerlijk romig wordt en in vet oplosbare vitamines beter opgenomen kunnen worden.

Lijnzaad is een rijke bron van de belangrijke omega 3 vetzuren. Omega 3 vetzuren zijn ontstekingsremmend en helpen het hart en bloedvaten gezond houden. Met een klein scheutje lijnzaadolie in je smoothie zorg je ervoor dat je deze voldoende binnen krijgt.

Chlorella en spirulina zijn beide algensoorten. Deze zijn rijk aan gezonde vetzuren, hoogwaardige eiwitten maar bovendien goede leverancier van chlorofyl (bladgroen). Chlorofyl zit ook in de groene bladgroenten en zorgt voor de detox werking van de groene smoothies.

Met een avocado kan je je superfood smoothie een stuk voedzamer maken. Een avocado is rijk aan allerlei gezonde vetzuren. Deze vetzuren zorgen voor een gevoel van verzadiging zodat je lange tijd door kan na het drinken van je smoothie.

Wil je aan de slag gaan met superfood smoothies dan kan het best lastig zijn om goede smaken bij elkaar te brengen. We adviseren je daarom om gebruik te maken van beproefde superfood smoothie recepten. Zo heb je de garantie dat je ingrediënten goed samen gaan en je een heerlijke smoothie op tafel kunt toveren.