Hoe verhoog je het vitamine D gehalte

      Geen reacties op Hoe verhoog je het vitamine D gehalte

Vitamine D is een vitamine dat er voornamelijk voor zorgt dat jouw botten mineraliseren en goed blijven groeien. Ook is het van belang in verschillende systemen zoals het immuunsysteem, verteringsstelsel, bloedsomloop en verschillende zenuwstelsels. Er zijn verschillende manieren om vitamine D in het dagelijks leven binnen te krijgen, maar het is natuurlijk ook mogelijk om supplementen te nemen. Hier een aantal manieren waarop jouw lichaam vitamine D opneemt.

Zonlicht

Vitamine D wordt ook wel eens de zonnevitamine genoemd, omdat zonlicht ook vitamine D inname veroorzaakt. Op de huid zit een type cholesterol dat dienst doet als een component van vitamine D. Wanneer dit in contact komt met de ultraviolet-B straling van zonlicht, reageert het tot vitamine D. Er zijn wel een aantal factoren die beïnvloeden hoe sterk dit effect is. Zo neemt het effect af in kracht naarmate het pigment donkerder wordt. Eveneens kan de leeftijd invloed hebben. Oudere huid is minder goed in het omzetten van UV-B straling. Ook heeft de afstand tot de evenaar ermee te maken, omdat de zon nou eenmaal krachtiger is op de evenaar.

Vis en zeevruchten

De exacte hoeveelheid vitamine D verschilt natuurlijk per vis. Een paar voorbeelden van vitamine rijke vissen zijn tonijn, makreel, oesters, garnalen, sardientjes, zalm en ansjovis. Tegelijker tijd zijn veel van deze vissen ook rijk aan omega-3 vetten die gezond zijn voor het hart. Helaas vinden veel mensen vis niet zo lekker, het heeft vaak ook een hele unieke smaak. Gelukkig is er nog meer voeding rijk aan vitamine D!

Paddenstoelen

Zoals bijvoordeeld de paddenstoel. Uiteraard verschilt het ook hier weer per soort, maar de meest gebruikte paddenstoelen in Nederland zijn zeer rijk aan vitamine D. Sommige paddenstoelen bevatten per portie van 100 gram zelfs 300% of meer van de ADI van vitamine D. Maar geen zorgen, 550% van de ADI can dagelijks in worden genomen zonder enkele kans op risico’s.

Eieren

Last but definitely not least: eigeel! Hier ben ik zelf vooral een fan van. Eigeel kun je in allerlei gerechten verwerken en vrije uitloop eieren bevatten tot aan 20% van de ADI. En bovendien is het gewoon erg lekker. Als bindmiddel, of gewoon een gekookt eitje, het maakt allemaal niet uit. En zoals eerder vermeld kan het absoluut geen kwaad om vitamine D als supplement te nemen, en het is een prima manier om aan je dagelijkse intake te komen als je een keer geen zin hebt in bovenstaande gerechten, en ook al geen zon hebt gezien. Hopelijk heb je nu een beter idee van alle manieren om vitamine D binnen te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *